Gemeenteraadsverkiezingen maart 2022

Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Beste leden,

Het is bijna zover, de gemeenteraadsverkiezingen op 14, 15 en 16 maart 2022. Het bestuur en het campagneteam van onze afdeling zijn er maar druk mee geweest. Een kandidatenlijst is opgesteld en ingeleverd bij de gemeente. Verschillende bijeenkomsten en debatten hebben we bijgewoond. Hierover lees je meer in deze nieuwsbrief.

In onze vorige nieuwsbrief hebben we u opgeroepen om een steentje bij te dragen. We hopen van harte dat u hieraan wil meewerken in welke vorm dan ook, want.....

Ieder mens is uniek en waardevol. Wie je ook bent, wat je achtergrond ook is: jij telt mee! De ChristenUnie is overtuigd van de waarde van kleine gemeenschappen waarin mensen samen tot bloei komen.

De ChristenUnie wil recht doen aan elke inwoner die deel uitmaakt van de samenleving en aan iedereen die een helpende hand nodig heeft.

Recht doen aan de schepping, recht doen aan woningzoekenden en recht doen aan de waardevolle lokale economie.

Rechtvaardige regels zijn nodig. Maar ook de ruimte om daarvan af te kunnen wijken om iemand er bovenop te helpen. Ruimte voor oplossingen op maat.

De ChristenUnie is een partij van christenen voor alle mensen. We willen iets uitstralen en doorgeven van de liefde die God heeft voor deze wereld. Daarom zet de ChristenUnie zich in voor een samenleving waar we samen recht doen.

Doet u, doe jij mee?

Klik op onderstaande foto voor een campagnefilmpje:

CU campagnefilmpje

Klik op onderstaande foto voor een filmpje van onze standpunten:

Standpunten campagne

Zo gaan wij recht doen

Wonen en Ruimte

We knokken voor een goede gezonde woningmarkt, betaalbare en duurzame woningen voor alle groepen. We zetten in op zoveel mogelijk in en bij bestaande bebouwing te bouwen om het waardevolle opengebied tussen de kernen open te kunnen houden.

Zorg dichterbij en gelijke kansen voor iedereen

Goede zorg en meer geld naar preventie. Met oog voor grenzen aan de maakbaarheid van ons leven.  Geen enkel kind mag opgroeien in armoede. Er komt een ruim aanbod in mantelzorgondersteuning, waaronder tijdelijke vervanging om wat rust te krijgen.

Groen en duurzaam

We vergroenen de wijken om hittestress te voorkomen. Energiecoaches worden ingezet om inwoners te helpen bij het verduurzamen van hun woning. Ook minima en dus ook de verhuurders worden hierin ondersteund om zo energiearmoede te voorkomen.

Veiligheid voor iedereen

Een veilige plek voor iedereen: thuis, onderweg, op school of op het werk. Er wordt ingezet op extra beschikbaarheid en zichtbaarheid van de wijkagent.

Verkiezingsprogramma ChristenUnie

De lijsttrekker

Na de vreselijke corona-periode, die vooralsnog niet helemaal voorbij is, hebben we nu te maken met oorlog in de wereld. Rusland heeft Oekraine aaangevallen. En onze gedachten en gebeden zijn bij de inwoners van Oekraine. Het spreekt voor zich dat we de aanvallen door Rusland totaal en op de scherpste wijze veroordelen. Een dergelijke grove schending van de soevereiniteit van een land op Europees continent is al lang niet meer voorgekomen.

Laten we in ons gebed blijven bidden voor de vrede van Oekraine, voor de vrede van de mensen en voor vrede voor de wereld. En dat is nu heel hard nodig!

De verkiezingen zijn nu dichtbijj. Het campagneteam van onze afdeling is volop bezig geweest met het onder de aandacht brengen van standpunten en kandidaten. Complimenten voor een ieder die zich daar op een bijzondere wijze voor ingezet heeft. En dan is het afwachten wat het resultaat zal zijn. Woensdagavond 16 maart op de uitslagenavond zullen we weten hoeveel zetels we krijgen voor de komende periode. Vrijdag de 18e welke kandidaten de ChristenUnie Zaltbommel gaan vertegenwoordigen in de gemeenteraad.

Mijn gedachten gaan terug naar een stukje wat Gert-Jan Segers schreef in één van zijn emails;

We gaan als ChristenUnie Nederland niet verlossen. Ik ga jullie niet beloven dat wij het allemaal weleens even gaan fiksen. Dat zou grootspraak zijn. En er is maar één Verlosser. Maar ik kan jullie, mijn naasten, mijn hemelse Vader straks alleen maar in de ogen kijken als ik naar eer en geweten kan zeggen dat ik alles heb gedaan wat ik kon.

Om recht te doen aan mensen die vertrapt zijn.
Om hoop te brengen waar nu nog wanhoop is.
Om zorg te dragen voor wat kwetsbaar is.
Om te beschermen wat dreigt te sterven.
Om vrede te stichten waar nu nog onvrede heerst.

Dat is wat we als fractie en team nu doen. Met de moed van de hoop.

Alvast dank voor jullie betrokkenheid, dank voor jullie meeleven en dank voor jullie gebeden.

een hartelijke groet, in Christus verbonden,
namens het team van de ChristenUnie Zaltbommel

Gilco Grandia, lijsttrekker

Kandidatenlijst

De overige kandidaten op de lijst zijn:

10. Wouter Jan Schouten (Gameren)
11. Leny Louwerse-Lode (Gameren)
12. Sander Bel (Bruchem)
13. Theo Dijkhof (Brakel)
14. Frans de Jong (Bruchem)
15. Lisette Remmerde (Nederhemert)
16. Everhard Floor (Zaltbommel)
17. Piet Stoel (Zuilichem)
18. Jan van Oversteeg (Nederhemert)
19. Ruurt Perk (Aalst)
20. Henk van Vugt (Nieuwaal)
21. Leo Muis (Zuilichem)
22. Margriet de Kock-Bragt (Bruchem)

Deze laatste dagen uw steentje bijdragen door ......

Gebed

Zonder de hulp van onze hemelse Vader blijft het mensenwerk zonder vrucht! Wilt u bidden om Gods zegen?

Mondopmondreclame

Leg in uw omgeving uit waar de ChristenUnie voor staat. Op onze website zaltbommel.christenunie.nl vindt u onze speerpunten en het volledige verkiezingsprogramma.

Machtiging stempas

Niet iedereen is in staat om op de verkiezingsdagen zelf zijn of haar stem uit te brengen, bijvoorbeeld omdat ze op dat moment in het buitenland zijn, ziek zijn, een operatie moeten ondergaan of er tegenop zien naar het stemlokaal te gaan. Mocht u zo iemand kennen, wilt u hem of haar dan vragen een machtiging af te geven. Hiervoor is de stemkaart nodig (wel invullen!) en een kopie van het paspoort van degene die de machtiging geeft. Deze keer mag een stemgerechtigde maar liefst 3 machtigingen meenemen!

Belangrijke data voor de komende tijd

• 16 maart 2022, 22:30 uur;
    uitslagenavond De Poorterij
  • 18 maart 2022, 10:00 uur;
    uitslagen kandidaten per partij
  • 22 maart 2022, 20:00 uur
    Afscheid raadsleden
  • 30 maart 2022, 20:00 uur
    Installatie nieuwe raad
  • 7 april 2022, 19:00 uur
    Carrouselvergadering
  • 21 april 2022, 20:00 uur
    Raadsvergadering

Voor de uitslagenavond op 16 maart zijn voor de 1e 5 kandidaten plaatsen gereserveerd.