Nieuwsbrief ChristenUnie Bommelerwaard maart 2024

• Europese verkiezingen
  • Actiekalender fractie en schaduwfractie

Voorwoord fractievoorzitter

Op het moment dat ik deze nieuwsbrief schrijf, zitten we aan het begin van de Goede Week, waarin christenen het lijden en sterven van Jezus herdenken. We hadden Palmzondag, donderdag is het Witte Donderdag, vrijdag Goede Vrijdag en zaterdag Stille Zaterdag. En dan wordt het zondag, de eerste dag van een nieuwe week, Paaszondag. De dag van de opstanding van onze Heiland en Zaligmaker, Jezus Christus.

Met Pasen gedenken we de wederopstanding van Jezus. De opstanding, of verrijzenis, van Jezus is belangrijk. Het is een getuigenis van de immense kracht van God Zelf. Een geloof in de opstanding is een geloof in God. Als Christenen kunnen we troost vinden in het feit dat onze God een mens werd, voor onze zonden stierf, gedood werd en toen op de derde dag weer tot leven werd geroepen. Het graf kon Hem niet vasthouden. Hij leeft en Hij zit tegenwoordig aan de rechterhand van God de Vader in de hemel. De opstanding bewijst dat God de macht heeft om ons uit de dood op te wekken. De opstanding garandeert ons dat de mensen die in Christus geloven niet dood zullen blijven, maar tot een eeuwig leven zullen worden opgewekt. Dat is onze gezegende hoop!

En Jezus gaf en geeft Zijn volgelingen een belangrijke boodschap: “Ik wens jullie vrede. Zoals de Vader Mij heeft uitgezonden, zo zend Ik jullie uit.”

Gezegende paasdagen gewenst!

Namens de fractie,
Gilco Grandia, fractievoorzitter

De fractie in beweging

De afgelopen maanden

Op de agenda de afgelopen tijd stond o.a. het tijdelijk evenemententerrein. We hebben daar mee ingestemd, helaas hebben omwonenden toch veel hinder ervaren. De plannen voor een definitieve locatie voor evenementen komen later, we zullen dan weer afwegen of de locatie geschikt is.

We spraken over biodiversiteit in onze gemeente, die ook bij ons onder druk staat.

Het meerjarenplan Werkzaak, een nieuwe lokale omroep en ook de verschillende regionale samenwerkingen kwamen voorbij. Belangrijk om regionale samenwerking goed te regelen omdat een groot gedeelte van de gemeentelijke taken daar uitgevoerd worden. Soms hebben we de indruk dat we hier heel weinig zeggenschap meer over hebben, met de nieuwe plannen moet dit verbeteren en worden we beter op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

De gemeenteraad heeft besloten om bij de Omhoeken in Zaltbommel geen parkeergarage te bouwen omdat deze te duur wordt. Ook kwam het accommodatiebeleid aan de orde over het onderhoud en beheer van o.a. de dorpshuizen en gymzalen in onze gemeente. Belangrijk voor ons dat voorzieningen zoveel mogelijk op peil blijven. Veel gebouwen zijn aan het einde van hun levensduur en ook de energietransitie van deze gebouwen is een hele opgaaf.

We zijn blij met het ophogen van het bedrag voor de startersleningen naar de nieuwe NHG grens van €435000,-. Goed dat starters in onze gemeente zo net even wat meer mogelijkheden krijgen om een huis te kopen. Voor meer info hierover zie:  https://www.zaltbommel.nl/inwoner-en-ondernemer/wonen-en-leven/starterslening

Helaas moest er ook gesproken worden over de nieuwe ramen van onze burgemeester en zijn handelen in deze. We betreuren de gang van zaken, schadelijk voor onze gemeente en voor de burgemeester zelf. We roepen de burgemeester op om mee te werken aan alles wat nodig is om wel een vergunning te krijgen voor de ramen, zoals dat hoort bij de status van een rijksmonument.

Oud papier AVRI

Op 7 maart hebben we in de carrouselvergadering alternatieven voor het ophalen van oud papier besproken. Dit is volgens het college heel erg lastig. Wij hebben uitgesproken dat we hier teleurgesteld over zijn, onze verenigingen en kerken die oud papier ophaalden hebben nu nog een goede overgangsregeling maar vanaf volgend jaar een flink gat in de begroting. Wij vinden het heel belangrijk dat deze verenigingen blijven bestaan omdat ze zorgen voor ontmoeting en samenhang in onze gemeenschap.

Helaas lijkt er geen goed alternatief te gaan komen en zullen we in de gaten moeten gaan houden hoe de verschillende organisaties hier mee om zullen gaan.

Werkbezoek De Wegwijzer Nederhemert

We zijn op de basisschool in Nederhemert geweest omdat binnenkort de plannen besproken gaan worden voor nieuwbouw van de school. Goed om elkaar te spreken en te zien hoe vol de school nu is en waarom het nodig is hier wat aan te gaan doen.

Werkbezoek De Steiger Pand 9

Ook zijn we bij inloop “de Steiger” in Pand 9 langs geweest. We zagen hoe hier een ontmoetingsplek is gemaakt waar mensen binnen kunnen lopen voor koffie, soep of een praatje en hoe daar de verschillende organisaties bij betrokken worden.

Mooi initiatief! Ook belangrijk om in toekomst van pand 9 hier ruimte voor te blijven bieden.

De komende tijd

Voor de komende maand staan de plannen voor het MFA in Brakel en Cultuurcluster Zaltbommel op de planning en ook het bestemminsplan Hendrikstraat Gameren.

Wilt u hier over meepraten? Dat kan, u bent welkom bij de voorbereiding van de carrouselvergadering op 2 april vanaf 19.30u op het gemeentekantoor, aanmelden via fractie@zaltbommel.christenunie.nl, u kunt ook via een e-mail uw mening laten weten.

Verder hopen we binnenkort op bezoek te gaan bij jongerenwerk in Zaltbommel om te kijken en horen wat daar allemaal gebeurt. Ons volgende werkbezoek bij uw of jouw organisatie? Laat het ons weten via fractie@zaltbommel.christenunie.nl

Europese verkiezingen

Op donderdag 6 juni worden in ons land de Europese verkiezingen gehouden. Juist in een tijd van polarisatie en individualisering is het belangrijk om vanuit heldere christelijke waarden als naastenliefde, rechtvaardigheid en eerlijkheid politiek te bedrijven.

Op 1 staat Anja Haga namens ChristenUnie, stem 6 juni ChristenUnie!

Actiekalender ChristenUnie Zaltbommel

De fractie neemt deel aan carrousel- en raadsvergaderingen op de volgende data:

• 2 april   Schaduwfractievergadering
  • 4 april   Carrouselvergadering
  • 8 april   Raadsbijeenkomst ODR
  • 11 april  Beeldvormende bijeenkomst participatie
  • 16 april  Fractievergadering
  • 18 april  Raadsvergadering
  • 13 mei   Informatieavond voor gemeenteraden werkzaak
  • 28 mei   Schaduwfractievergadering
  • 30 mei   Carrouselvergadering
  • 11 juni    Fractievergadering
  • 13 juni    Raadsvergadering

Zie voor agenda: AGENDA

Vergaderingen op het stadhuis zijn live mee te luisteren of te kijken via https://zaltbommel.notubiz.nl/live.

Wilt u meespreken in de voorbereiding naar de carrouselvergadering, wees dan welkom tijdens de schaduwfractievergaderingen op het gemeente- kantoor aan de Hogeweg in Zaltbommel. Deze vergaderingen starten om 19.30 uur. Deze vergadering wordt bijgewoond door de fractieleden, burgerleden, voorzitter van het bestuur en evt. achterban/leden van de ChristenUnie. Staat u voor een dichte deur, bel dan met Gilco 06-51245415 of Mathilde 06-34634986. We komen u dan halen!

U kunt ook uw mening laten horen aan de fractie via fractie@zaltbommel.christenunie.nl. We stellen dit zeer op prijs!-

Fractie ChristenUnie periode 2022-2026

Gilco Grandia, fractievz.