Nieuwsbrief ChristenUnie december 2021

Nieuws vanuit de fractie

Jezus kwam om te dienen

Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn; en wie onder u de eerste wil zijn, die moet uw slaaf zijn, zoals ook de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen, en Zijn ziel te geven tot een losprijs voor velen. (Mattheüs 20:26-28)

De afgelopen maanden zijn intensief geweest voor bestuur, fractie en wethouder. En nu we deze nieuwsbrief schrijven zitten we in de donkere dagen voor Kerst. Een ongewisse tijd waarin we leven als we kijken naar opnieuw de maatregelen die genomen zijn vanwege het corona-virus. Maar in deze donkere dagen kunnen we er ook voor elkaar zijn. We kunnen een beetje licht in deze wereld brengen. Dat is ook wat het kerstevangelie laat zien. God zond Zijn Zoon naar deze wereld om licht te brengen. Zijn Naam geeft dan ook HOOP voor de hele wereld, juist in deze moeilijke tijd. Hij kwam naar deze wereld om Zijn leven te geven tot een losprijs voor velen. Hij heeft Zijn leven gegeven als een losprijs, als het losgeld. En daarvoor zei Hij 'Ik ben niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen'. Dat is een verbazingwekkende uitspraak van de God van het universum, God in het vlees. 'Ik kwam niet om geholpen te worden, Ik ben gekomen om jou te helpen'. God die naar ons toe komt om te helpen, om te dienen.

We hebben allemaal hulp nodig, in wat we ook doen. In ons persoonlijke leven, in ons werkzame leven, in de avond van ons leven. We hebben allemaal zoveel behoeften. We voelen ons op verschillende manieren zwak, soms zelfs angstig, en we hebben Zijn hulp en wijsheid zo nodig.  En dan zegt Hij, 'Ik zal je de kracht geven die je in je zwakheid nodig hebt. Ik zal je helpen'

Laat dit maar tot ons doordringen, iedere dag weer. Jezus, de Zoon van God, de God van het universum, staat klaar om je te dienen. Daarvoor is Hij gekomen. Niet om gediend te worden, maar om te dienen.

En bid dan maar mee;
O wat een gedachte, dat U, de God van het universum, onze Helper wil zijn. Dat U, Heere Jezus, Uzelf wilde neerbuigen om ons te dienen. Daarom zeggen we, “Ja, we willen door U gediend worden vandaag. Zorg voor ons. Versterk ons. Verzadig ons. Help ons. Voorzie voor ons, in alles wat we nodig hebben.” We bidden dit met dankbaarheid in ons hart, voor Uw liefde voor ons, voor Uw genadige verlangen om ons te dienen.

Ook in het komende nieuwe jaar komt er weer veel op ons af. We denken daarbij in het bijzonder aan de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. De selectiecommissie en het bestuur hebben een kandidatenlijst samengesteld (zie bericht in deze nieuwsbrief). Deze is in november vastgesteld door de ledenvergadering en de campagnevoorbereidingen zijn inmiddels in volle gang.

We wensen u gezegende kerstdagen en een hoopvol 2022!

Veel leesplezier gewenst!

met vriendelijke groeten,

Kees, Gilco, Mathilde, Jaco, Gerrie, Adrie en Gerdine

kerst 2021

Fractie, raadsleden ChristenUnie Zaltbommel

Raadslid, burgerlid en wethouder

Herdenkingsborden vliegers Tweede Wereldoorlog

In de raadsvergadering van 16 december 2021 heeft de ChristenUnie een motie ingediend om het plaatsen van herdenkingsborden voor de omgekomen vliegers mogelijk te maken. Het voorstel is in dezelfde vergadering unaniem door de gehele raad aangenomen.

In de gemeente Zaltbommel zijn er 13 plaatsen waar vliegers zijn gecrasht tijdens de WO II. De bedoeling is dat er een herinneringsroute langs de diverse crashplaatsen in de Bommelerwaard komt. We vinden het belangrijk de verhalen van deze veelal jonge vliegeniers levend gehouden worden.

Er is al een particulier inzamelingsinitiatief gestart om 4 borden te realiseren voor de komende herdenking op 4 en 5 mei. Mocht dit initiatief niet op tijd het benodigde bedrag bij elkaar kunnen verzamelen, dan vult de gemeente dat tekort aan.

Daarnaast hebben we het college verzocht om met een voorstel te komen hoe, in overleg met het inzamelingscomité, er een aaneensluitende historische route langs de herdenkingsplaatsen kan komen met daarbij op alle betreffende plaatsen een herinneringsbord. Zie ook dit artikel over de herinneringsroute in het Brabants Dagblad.

Buitenstad Zaltbommel

We hebben ingestemd met het voorstel voor het vaststellen van het bestemmingsplan Buitenstad Zaltbommel. Met dit bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om de voormalige werflocatie ten westen van de binnenstad van Zaltbommel te ontwikkelen tot een woonwerk- en verblijfgebied.

We zijn blij dat het ook op deze locatie gelukt is om minimaal 30 betaalbare woningen te realiseren.

Meer over de plannen via de link: dit artikel in het Brabants Dagblad en via Raadsvergadering 16-12-2021.

Er kan gestart worden met het ontwerpen van de bebouwing. Hierbij gaat rekening gehouden worden met het verleden als scheepswerf en komen elementen en invloeden daarvan ook weer terug in de plannen.

Voorrang eigen inwoners bij sociale nieuwbouwwoningen

De fractie van de ChristenUnie heeft schriftelijke vragen gesteld over het artikel wat de NOS afgelopen zaterdag plaatste over voorrang van eigen inwoners bij sociale nieuwbouwwoningen. Op de website van de NOS (link naar artikel NOS) lazen we het artikel ‘Gemeenten positief over plan voorrang eigen inwoners bij nieuwbouw’.

De demissionair minister van Binnenlandse Zaken kwam vorige maand met het voorstel rondom toewijzen van nieuwbouwwoningen. Deze voorrang voor toewijzing geldt voor eigen inwoners van de gemeente voor sociale nieuwbouwwoningen tot € 355.000. Dat is ook meteen de grens voor de Nationale Hypotheek Garantie volgend jaar. Maximaal 30 procent van de woningen mag dan via deze voorrangsregeling worden toegewezen. De woning schaarste is groot en vooral eigen inwoners vissen vaak achter het net. Juist ook voor starters uit de eigen streek is het moeilijk om ertussen te komen. Volgens het plan mag een gemeente behalve aan eigen inwoners ook voorrang geven aan mensen die economische binding hebben met de locatie, bijvoorbeeld onderwijzend personeel, politieagenten of verpleegkundigen doe moeilijk aan een woning kunnen komen. Nu is het, vanuit de bestaande regelgeving, voor gemeenten nog verboden om een voorkeur te geven een eigen inwoners.

Het is een belangrijke stap die het kabinet zet om ruimte te houden voor groepen die anders buiten de boot vallen, omdat woningen gewoonweg te duur worden. Het kabinet vindt dat de gemeente beter zelf regels kan invullen omdat die lokaal beter kan sturen en ervoor kan zorgen dat de woningmarkt toegankelijk blijft.

Starters, middeninkomens en kwetsbare groepen hebben in de huidige woningmarkt moeite een passende woning te vinden. Ze moeten vaak genoegen nemen met de bestaande woningvoorraad. Er zijn veel regels rondom het passend toewijzen van woningen. Het verdelen van woningen op de nieuwbouwmarkt moet beter en eerlijker als het aan de fractie van de ChristenUnie ligt. We willen dat het voor iedereen mogelijk wordt om een woning voor een redelijke prijs te kopen. Daarom hebben we eerder al bij het college aangedrongen op zelfbewoningsplicht. Het idee voor woonplicht is dat een woning er is om in te wonen en niet om geld aan te verdienen.

Word lid van de ChristenUnie!

TV-spot ChristenUnie: Word lid van de ChristenUnie

Windenergie (kleinschalig)

Het college van burgemeester en wethouders heeft een paraplubestemmingsplan voorbereid om de realisatie van erfturbines (windturbines met een maximale ashoogte van 20 meter) op of in de nabijheid van bouwvlakken van (agrarische) bedrijven in het buitengebied en op bedrijventerreinen mogelijk te maken. Een goede manier om meer groene energie op te wekken, mooi!

windenergie

ChristenUnie Zaltbommel klaar voor verkiezingen

Op 17 november heeft de ledenvergadering van de ChristenUnie Bommelerwaard het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 vastgesteld.

De ledenvergadering stond in het teken van de voorbereidingen op de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. De leden hebben het verkiezingsprogramma met de titel ‘Samen Recht Doen’ vastgesteld.

Daarna kwam de kandidatenlijst aan de orde. Die is op voordracht van het bestuur ongewijzigd aangenomen door de vergadering. Daarmee stemden de leden in om Gilco Grandia (Aalst) tot lijsttrekker te benoemen.

Gilco is al 16 jaar actief in de lokale politiek en was tussen 2014 en 2021 raadslid voor de ChristenUnie in Zaltbommel. Buiten de politiek is hij projectmanager Public Sector bij softwareleverancier Centric. Gilco: ‘ik ben blij en dankbaar met het vertrouwen dat ik krijg om de lijst van de ChristenUnie te gaan trekken. Samen met de andere leden wil ik me inzetten voor een eerlijk en zorgvuldig bestuur. Samen Recht Doen aan de samenleving in de gemeente Zaltbommel. Het is fijn om me daarvoor in te kunnen zetten met de steun en ervaring van de top 9 van de lijst’.

In die top 7 is gekozen voor zowel stabiliteit als vernieuwing. Met bestaande en nieuwe kandidaat-raadsleden willen we de ingezette stabiele lijn voortzetten om ook in de periode 2022 – 2026 bij te dragen aan een zorgvuldig bestuur in onze gemeente. Naast Gilco op 1 vinden we Mathilde de Hart (Zaltbommel) op 2, op 3 Gerrie Quivooij-Westra (Nederhemert) en op nummer 4 Adrie Bragt (Bruchem). Op 5, 6 en 7 volgen dan Jaco Melse (Zaltbommel), Enrico Roseboom (Bruchem) en Kees Kesting (Zaltbommel).

Met deze samenstelling beoogt de ChristenUnie Zaltbommel een goede afspiegeling te zijn van de veelzijdige samenleving die Zaltbommel kenmerkt en rijk is.

De komende raadsperiode wil de ChristenUnie in de volle breedte van de Bommelse politiek verantwoordelijkheden nemen en haar standpunten uitdragen. Met deze kandidaten en het verkiezingsprogramma stellen zij alles in het werk om dat te kunnen realiseren.

De volledige kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma vindt u terug op de website van de ChristenUnie Bommelerwaard, zaltbommel.christenunie.nl, menu verkiezingen.

Vergaderingen

De gemeenteraad vergadert weer digitaal tot nader orde.

Wilt u meespreken in de voorbereiding naar de carrouselvergadering, bel dan met de fractiesecretaris, Gilco Grandia, 06-51245415 en dan ontvangt u een teams-uitnodiging.

U kunt ook uw mening laten horen aan de fractie via fractie@zaltbommel.christenunie.nl.

Agenda vergaderingen fractie

De fractie neemt deel aan carrousel- en raadsvergaderingen op de volgende data:

• 11-01-2022  Schaduwfractievergadering
  • 13-01-2022  Carrouselvergadering