Gemeenteraadsverkiezingen maart 2022

Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Beste leden,

Fijn dat u lid bent van de ChristenUnie en u op die manier betrokken bent bij de politiek. Het is u vast niet ontgaan dat 14, 15 en 16 maart aanstaande de gemeenteraadsverkiezingen worden gehouden. Een spannend moment voor ons als partij, fractie en wethouder. Verkiezingen waarbij werkelijk iedere stem telt!

In deze nieuwsbrief leest u meer over ons verkiezingsprogramma, onze kandidaten en hoe u een steentje bij kunt dragen.

Heeft u vragen over bijvoorbeeld het verkiezingsprogramma dan kunt u een mail sturen naar: fractie@zaltbommel.christenunie.nl of contact opnemen met de huidige raadsleden. Hun gegevens vindt u hier

SamenRechtDoen_Visual_BlauweCirkel_V1Het thema van de komende verkiezingen is

SAMEN RECHT DOEN

Ieder mens is uniek en waardevol voor God. Wie je ook bent, wat je achtergrond ook is: jij telt mee. De ChristenUnie is overtuigd van de waarde van gemeenschappen waarin mensen samen tot bloei komen. Om die bloei te dienen, moet de overheid vertrouwen geven.

Te vaak is een systeem belangrijker dan mensen. Te vaak blokkeren kille targets, doelen en regels de menselijke maat. Te vaak is er nauwelijks oog voor die ene. Te vaak is er wantrouwen waar vertrouwen nodig is.

Dit moet radicaal anders. Het is tijd om recht te doen!

De ChristenUnie wil recht doen aan elke inwoner die bijdraagt aan de samenleving en aan iedereen die een helpende hand nodig heeft. Recht doen aan de schepping, recht doen aan woningzoekenden en recht doen aan de waardevolle lokale economie.

Rechtvaardige regels zijn nodig. Maar ook de ruimte om daarvan af te kunnen wijken om iemand er bovenop te helpen. Ruimte voor oplossingen op maat. Daarom zet de ChristenUnie zich in voor een samenleving, waar we samen recht doen!

• SAMEN: omdat het onderstreept dat niemand het alleen hoeft te doen. Maar ook omdat de overheid pas goed functioneert als zij het samen doet met inwoners.
  • RECHT: omdat ieder mens voor God telt. En omdat we willen strijden tegen onrecht.
  • DOEN: omdat onze woorden pas inhoud krijgen als we ook in beweging komen. En omdat het nú nodig is om de daad bij het woord te voegen.

Deze verkiezingen gaan over mensen. Over jou en over mij. Over onze ouders, onze kinderen, onze buren, de leerkracht op de school, onze werkgever en onze werknemers. Ze gaan over ons en de manier van samenleven in de gemeente Zaltbommel.

Speerpunten

Ons volledige verkiezingsprogramma vindt u hier op onze website. We  hebben dit verkiezingsprogramma samengevat in de onderstaande speerpunten:

• Aandacht voor elkaar
    we verlangen naar een samenleving waarin we aandacht hebben voor elkaar en voor Gods schepping. We staan voor een lokale overheid die bondgenoot is van burgers en kiest voor wat écht telt.
  • Vrijheid
    we staan pal voor (geestelijke) vrijheden, zoals vrijheid van godsdienst en onderwijs.
  • Veerkracht samenleving
    zorgzame dorpen. stadsdelen, wijken en buurten krijgen alle ruimte en steun van de overheid om onderling te zorgen voor goede zorg, duurzame energie of het openhouden van voorzieningen als een dorps- of buurthuis.
  • Zorg dichterbij
    we willen goede, zinvolle zorg en meer geld naar preventie. Met oog voor de grenzen van de maakbaarheid van ons leven.
  • Goed onderwijs
    goed onderwijs en ruimte voor ouders om een school te kiezen die past bij hun levensovertuiging.
  • Economie
    we kiezen voor een economoie waarin niet maximale groei, maar de bloei van mensen en de samenleving centraal staat.
  • Infrastructuur
    we willen blijven investeren in een goede lokale en regionale infrastructuur, met goede ontsluitingen voor alle verkeersdoelgroepen.
  • Armoede
    we willen armoede in onze gemeente bestrijden.
  • Wonen en ruimte
    we knokken voor een gezonde woningmarkt, betaalbare en duurzame woningen voor alle doelgroepen.
  • Klimaat
    we zetten verdere stappen in de richting van een klimaat neutrale samenleving, en nemen daarmee echt verantwoordelijkheid voor Gods schepping.

Lijsttrekker Gilco Grandia

Gilco TG1_0391Nog steeds voelen we de gevolgen van de coronacrisis. Veel inwoners ervaren nog dagelijks de fysieke impact van COVID-19. Economisch zijn er grote klappen gevallen en de maatregelen hebben bij jong en oud sociale en psychische sporen achtergelaten. De polarisatie is toegenomen. We konden elkaar niet ontmoeten en elkaars mening nuanceren.

In de gemeente Zaltbommel is er teleurstelling in de samenleving en in de overheid. Mensen voelen zich niet begrepen, niet gezien en soms zelfs helemaal klemgezet. De ChristenUnie is zich van deze dingen bewust en ziet dat de manier waarop we met elkaar de samenleving vorm geven ter discussie staat.

Gelukkig hebben we ook gezien dat als het erop aankomt we in de gemeente Zaltbommel oog voor elkaar hebben. Dat we in staat zijn om elkaar op creatieve manieren te vinden en elkaar te helpen. Wij zijn ervan overtuigd dat het meer dan ooit belangrijk is om te geloven in en te werken aan een gemeente waar het niet meer gaat om ‘ik’ maar steeds meer om ‘wij’.

Wij beseffen heel goed dat de overheid niet alle vraagstukken gaat oplossen. De samenleving is niet maakbaar. Maar de overheid is er wel om het zwakke te beschermen en het sterke te reguleren. En de overheid beschermt de ruimte waarbinnen mensen vrede kunnen stichten.

Bij het zoeken naar antwoorden op de uitdagingen waar we voor staan, weten we ons afhankelijk van God en laten we ons inspireren door Zijn Woord. In de Bijbel gaat het over mensen, over samenleven en ook over de overheid. De Bijbel heeft een bevrijdende boodschap die hoop geeft. Wij geloven daarom dat christelijke uitgangspunten in de politiek relevant zijn voor de gemeente Zaltbommel.

'Zet je in voor de bloei van de stad waarin je woont, want de bloei van de stad is ook jullie bloei (Jeremia 29:7)'.

De ChristenUnie is een partij van christenen voor alle mensen. Wij willen iets uitstralen en doorgeven van de liefde die God heeft voor deze wereld, voor Nederland, voor de gemeente Zaltbommel.

met vriendelijke groeten,
namens het team van de ChristenUnie Zaltbommel

Gilco Grandia, lijsttrekker

Kandidatenlijst

De overige kandidaten op de lijst zijn:

10. Wouter Jan Schouten (Gameren)
11. Leny Louwerse-Lode (Gameren)
12. Sander Bel (Bruchem)
13. Theo Dijkhof (Brakel)
14. Frans de Jong (Bruchem)
15. Lisette Remmerde (Nederhemert)
16. Everhard Floor (Zaltbommel)
17. Piet Stoel (Zuilichem)
18. Jan van Oversteeg (Nederhemert)
19. Ruurt Perk (Aalst)
20. Henk van Vugt (Nieuwaal)
21. Leo Muis (Zuilichem)
22. Margriet de Kock-Bragt (Bruchem)

U kunt uw steentje bijdragen door ......

Gebed

Zonder de hulp van onze hemelse Vader blijft het mensenwerk zonder vrucht! Wilt u bidden om Gods zegen?

Mondopmondreclame

Leg in uw omgeving uit waar de ChristenUnie voor staat. Op onze website zaltbommel.christenunie.nl vindt u onze speerpunten en het volledige verkiezingsprogramma.

Help ons campagnevoeren via de Social Media

Verspreid via uw digitale kanalen (Facebook, Twitter, Instagram en Llinkedin) positieve berichten over de ChristenUnie door te reageren op berichten, berichten en filmpjes te delen en/of foto's en berichten te liken. Als u een bericht deelt heeft dat enorme positieve impact, zeker als u daarbij aangeeft waarom een bepaald standpunt van de ChristenUnie belangrijk voor u is. Roep mensen op via e-mail of social media om op de ChristenUnie te stemmen.

Financiele bijdrage

De campagne kost erg veel geld. Wilt u ons steunen met een eenmalige gift? Uw gift is natuurlijk aftrekbaar. U kunt uw bijdrage overmaken op bankrekeningnummer NL48 RABO0310357578 t.n.v. ChristenUnie Bommelerwaard onder vermelding van; bijdrage verkiezingen 2022. Alvast hartelijk dank!

Machtiging stempas

Niet iedereen is in staat om op de verkiezingsdagen zelf zijn of haar stem uit te brengen, bijvoorbeeld omdat ze op dat moment in het buitenland zijn, ziek zijn, een operatie moeten ondergaan of er tegenop zien naar het stemlokaal te gaan. Mocht u zo iemand kennen, wilt u hem of haar dan vragen een machtiging af te geven. Hiervoor is de stemkaart nodig (wel invullen!) en een kopie van het paspoort van degene die de machtiging geeft. Deze keer mag een stemgerechtigde maar liefst 3 machtigingen meenemen!