Beëindiging geitenhouderij Brakel
In de gemeenteraadsvergadering van afgelopen donderdag, 30 september 2021, werd ons een voorstel tot verhuizing van de geitenhouderij in Brakel voor een bedrag van 2,1 miljoen voorgesteld. Dit was een voorstel van het college, als uitkomst op de vraag van de gemeenteraad om een oplossing te vinden voor dit dossier.
We hebben in deze situatie te maken met twee sporen: een milieuvergunning en regels zoals opgesteld in een bestemmingsplan. De geitenhouderij is op die locatie gestart met een milieuvergunning van de ODR namens de gemeente, maar zonder aan het geldende/vigerende bestemmingsplan te voldoen (een geitenhouderij mag daar niet volgens het geldende bestemmingsplan). Dit is de reden dat we daar nogmaals navraag naar hebben gedaan, en tot op heden het traject van handhaving gekozen hebben.
Is een bedrijf verplicht om, naast de milieutoets ODR, ook na te gaan of het bedrijf conform het bestemmingsplan op die plaats mag? (Wij hebben dit gevraagd als toelichting op de uitspraak “Het college geeft aan dat handhaving een handhaafbare/begaanbare weg is”)
Het antwoord was dat het gebruikelijk is dat de gemeente een waarschuwing geeft bij afwijking van het bestemmingsplan. Dit is echter niet gebeurd, aldus de wethouder. Hij geeft aan dat het bedrijf (of zijn adviseur) de plicht heeft dit zelf ook na te gaan.
Tot op heden heeft de ChristenUnie de lijn gevolgd: zet de handhaving in, maar geef het bedrijf de mogelijkheid de gedane investeringen af te schrijven en met een mogelijke oplossing te komen (verhuizing, omschakelen naar koeien, etc.). De afgelopen vijf jaar is dat traject gevolgd, en het voorstel is een uitkomst daarvan.
Verder is het belangrijk te weten dat we in afwachting zijn van een VGO rapport (Veehouderij en Gezondheid Omwonenden) van het RIVM, waarin uitspraken komen te staan of er een gezondheidsrisico is rondom een geitenhouderij. De provincie is hier in ieder geval nog niet uit. Het onderzoek loopt nog en zal naar verwachting pas in 2024 klaar zijn. Tot die tijd gelden er geen beperkingen voor woningbouw en amper beperkingen ten opzichte van het MFA. Wat de uitkomst zal zijn is nog uiterst onzeker, het kan dus nog wel een probleem worden.
De ChristenUnie heeft best wel geworsteld met dit voorstel. Hierbij hebben wij het volgende meegewogen:
- Rechtvaardigheid: als een bedrijf in afwijking van het bestemmingsplan toch een bedrijfsvoering begint, mag de gemeente daar niet, geheel of voor een groot deel, de dupe van worden. Hier moet helderheid over komen. Het gaat niet aan om in het ene geval alleen het traject handhaving te volgen, en in het andere geval een schikking te treffen die de gemeente zwaar in het nadeel stelt.
- Het bedrag (gemeenschapsgeld) wat hiermee gemoeid is, 2,1 miljoen euro, is aanzienlijk en volgens ons onverantwoord. Budget wat je hieraan uitgeeft, gaat ten koste van overige projecten, wellicht mogelijk voor het project MFA.
- Het bedrijf zit woningbouw in Brakel niet in de weg, alleen mogelijk het MFA. Maar dat hangt volledig af van het VGO onderzoek wat in 2024 af zal zijn.
- De periode van afbouw is 5 (!)jaar.
Aan de andere kant:
- Met deze actie is het probleem en eventuele toekomstige risico’s uit de weg.
- Er is meer duidelijkheid over de voortgang van het mogelijke MFA op die plaats in Brakel
We hebben dit uitgebreid besproken binnen de fractie en kwamen unaniem tot het besluit hier niet mee in te kunnen stemmen. Er is overigens alle ruimte gegeven om, naar eer en geweten, anders te kunnen en mogen stemmen. Dit besluit viel ons overigens extra zwaar, omdat het afwijkend is van het standpunt om een coalitiemeerderheid te kunnen bereiken, en we onze verantwoordelijkheid richting het MFA kennen.
Hoe zien wij dan dit verdere traject?
- Wij willen de handhaving verder inzetten. Dat betekent waarschijnlijk dat de rechter een uitspraak zal gaan doen over de redelijkheid van een schadebedrag, als dat er überhaupt al komt. Kan dat bedrag hoger of lager zijn? Ja dat kan, maar dan is het onafhankelijk vastgesteld, en objectief. Dat is dan ook te verantwoorden.
- Legalisatie is op dit moment een niet verstandige weg omdat je niet weet wat in 2024 de uitkomst van het VGO wordt. Als dat negatief is, moet je als gemeente alsnog uitkopen als je nu legaliseert.
- Maar de mogelijkheid tot legalisatie in 2024 is WEL aanwezig. Dus we wachten wat ons betreft de resultaten van het VGO rapport af.
- Als legalisatie in 2024 niet haalbaar blijkt zonder het MFA nadelig te beïnvloeden, zal handhaving doorgezet moeten worden.
- En natuurlijk staan we in de tussentijd open voor nieuwe suggesties….