AVRI afval incontinentiemateriaal
De veranderingen in de afvalinzameling die per 1 juli 2019 zijn ingevoerd, hebben grote gevolgen voor kwetsbare groepen in onze gemeente. Inwoners met incontinentiemateriaal hebben meer restafval en zijn hierdoor duurder uit. Het wegbrengen van restafval kan tevens problemen opleveren voor inwoners met beperkte mobiliteit door bijvoorbeeld een medische beperking of ouderdom.
Er is in januari 2020 gekozen voor een tijdelijke financiële tege- moetkoming voor inwoners met incontinentiemateriaal. Het is nu zover dat er op een duurzamere manier kan worden omgegaan met afval van incontinentiemateriaal en luiers.
Nu kan luier- en incontinentie-materiaal gescheiden ingezameld worden en dit duurzaam en circulair te laten verwerken door ARN, om zo een structurele oplossing te bieden.
We hebben ingestemd met het voorstel om dit te gaan doen en hiervoor in totaal 12 semi-ondergrondse containers te plaatsen. Avri gaat dit 1x per week inzamelen. Er komen gratis speciale zakken waarin in inwoners het incontinentiemateriaal en babyluiers moeten aanleveren. De gescheiden inzameling start vanaf januari 2022. De kosten hiervoor worden betaald uit de afvalstoffenheffing, iedereen gaat hier dus wat extra voor betalen.